Newsy       Opis projektu       Działania projektu       Doradztwo on-line       E-learning       Galeria
Doradztwo online


Fundusze zewnętrzne dostępne na wsparcie inicjatyw społecznych

1. Czym różnią się wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania w projektach dofinansowanych ze środków UE?
     
Wskaźniki produktu – odnoszą się danego projektu, wyrażone w jednostkach fizycznych lub walutowych, np.: liczba przedsiębiorstw, które zostały objęte wsparciem. Są one mierzone na poziomie projektu i są podstawowymi wskaźnikami monitorowania projektu.
Wskaźniki rezultatu – odnoszą się do bezpośredniego efektu działań podejmowanych w ramach Programu (w krótkim okresie) wobec uczestników projektów, np.: odsetek pracowników instytucji pomocy społecznej, którzy w wyniku udzielonego wsparcia podnieśli swoje kwalifikacje.
Wskaźniki oddziaływania – mają charakter długookresowy, pokazują wpływ
Programu w kontekście zmian społeczno-gospodarczych, np.: stopa bezrobocia
długookresowego, wskaźnik zatrudnienia. Są one monitorowanie na poziomie celu głównego i celów strategicznych Programu.

2. Co to są projekty systemowe?
     
Projekty systemowe polegają na dofinansowaniu realizacji przez poszczególne organy administracji publicznej i inne jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach dotyczących tych organów i jednostek.

3. Jak opisywać i oznaczać projekty współfinansowane z EFS w ramach PO KL?
     
Obowiązek informowania o współfinansowaniu projektu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dotyczy wszystkich projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, niezależnie od trybu wyboru projektów, tj. projektów konkursowych, systemowych i indywidualnych, a także wszelkich działań realizowanych w ramach Pomocy Technicznej Programu.
Za informację o współfinansowaniu, o której mowa w Wytycznych, rozumie się co najmniej informację o współfinansowaniu  przez Europejski Fundusz Społeczny wraz z logotypem Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz logo Unii Europejskiej wraz z odniesieniem (podpisem) Europejski Fundusz Społeczny. Dokumenty, które dokładnie precyzują sposób oznakowani projektów realizowanych w ramach PO KL to:
Wytyczne dotyczące oznaczania projektów w ramach PO KL oraz Plan komunikacji PO KL.

4. Jakie są fundusze strukturalne w nowym okresie programowania 2007 – 2013?
     
W poprzednim okresie programowania istniały 4 fundusze strukturalne, 4 inicjatywy wspólnotowe oraz fundusz spójności. Dało to łącznie sumę 9 odrębnych instrumentów pomocowych. W nowej perspektywie liczba tych instrumentów ograniczona została do trzech: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejski Fundusz Społeczny (EFS) oraz Fundusz Spójności (FS).
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego -(ERDF) fundusz wchodzący w skład funduszy strukturalnych, którego zadaniem jest zmniejszanie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów należących do Unii Europejskiej. Współfinansuje on realizację Celów 1. i 2. Polityki strukturalnej Unii Europejskiej. W szczególności fundusz ten udziela wsparcia inwestycjom produkcyjnym, rozwojowi infrastruktury, lokalnym inicjatywom rozwojowym oraz małym i średnim przedsiębiorstwom (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 lipca 2004 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).
Europejski Fundusz Społeczny (EFS) jeden z Funduszy strukturalnych, który służy osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia w Unii Europejskiej poprzez finansowanie działań w ramach pięciu obszarów wsparcia:
1. aktywna polityka rynku pracy,
2. przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego,
3. kształcenie ustawiczne,
4. adaptacyjność i rozwój przedsiębiorczości,
5. wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy.
Fundusz Spójności jest instrumentem polityki strukturalnej Unii Europejskiej, lecz nie zalicza się do funduszy strukturalnych. Pomoc z Funduszu Spójności ma zasięg krajowy, a nie regionalny jak w przypadku funduszy strukturalnych. Celem nadrzędnym funduszu jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej. Fundusz Spójności współfinansuje przede wszystkim projekty służące rozwojowi infrastruktury publicznej. Pomiędzy projektami z zakresu ochrony środowiska i infrastruktury transportowej musi być zachowana równowaga podziału funduszy, która została ustanowiona na poziomie 50% dla każdego sektora. Środki Funduszu Spójności są kierowane do państw członkowskich, w których produkt narodowy brutto (PNB) na jednego mieszkańca jest niższy niż 90% średniej w państwach Unii Europejskiej, oraz w których opracowany został program zmierzający do spełnienia kryteriów konwergencji ustalonych w art. 104 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

5. Co to jest wniosek aplikacyjny? Jaka jest różnica między wnioskiem, aplikacją, projektem? Czy te sformułowania można używać zamiennie?
     
Wniosek aplikacyjny to oferta instytucji/organizacji do wybranego źródła finansowania.
Wniosek składa się z:
• Wypełnionego formularza aplikacyjnego
• Załączników – zgodnie z wymogami w ogłoszeniu o naborze wniosków
(listy załączników)
Pisanie wniosków wymaga znajomości:
• Struktury instytucjonalnej wdrażania danego funduszu
• Odpowiednich procedur aplikacyjnych
• Zasad wypełniania wniosku i przygotowania załączników
• Technik przedstawiania projektu w formie aplikacji
Projekt natomiast jest przedsięwzięciem, które:
• Służy realizacji określonego celu
• Polega na skoordynowaniu powiązanych ze sobą działań
• Jest ograniczone w czasie (określony początek i koniec)
• Ma określony budżet i zasoby
• Ma wyjątkowy charakter
Dobry plan projektu jest realistycznym harmonogramem wdrażania, zawierającym czytelny i rzeczywisty opis celów projektu oraz zawierający transparentną organizację pracy i struktury projektu, gdzie zasoby i wkład są wyraźnie określone i wystarczające w odniesieniu do celów.
Elementy opisowe projektu to:
• Prezentacja
• Analiza problemu
• Zdefiniowanie celów
• Rezultaty (twarde i miękkie)
• Działania (sposób realizacji)
• Budżet (wielkość, źródła, przepływy)
Istotna różnica między wnioskiem aplikacyjnym a projektem polega na tym, iż wniosek aplikacyjny dotyczy pojedynczych programów i projektów oraz stanowi formę przedstawienia projektu do realizacji. Wniosek o dofinansowanie projektu z EFS powinien być wypełniony zgodnie z dokumentacją konkursową oraz złożony na formularzu wypełnionym przy pomocy specjalnej aplikacji tzw. Generatora Wniosków.

6. Co należy rozumieć przez pojęcie crossfinancingu?
     
Cross-financing jest możliwością oferowaną państwom członkowskim mającym na celu ułatwienia wdrażania jednofunduszowych programów operacyjnych. Polega na zaangażowaniu środków funduszu np. EFS w realizację działań, których zakres merytoryczny zwyczajowo podlega pod obszar finansowania drugiego funduszu np. EFRR i na odwrót. W ramach EFS oznacza możliwość finansowania inwestycji typu: doposażenie w sprzęt, remonty, dostosowanie lokalu do potrzeb osób niepełnosprawnych itp., w zależności od priorytetu - inwestycji, które są z reguły finansowane z EFRR i nie można ich finansować z EFS. Poziom cross-financingu wynosi 5-15% wart. projektu.

7. Na czym polega zasada n+3?
     
Zasada "n+2" zmieniona została na zasadę "n+3", czyli otrzymujemy dodatkowy rok na zamknięcie i rozliczenie programów operacyjnych. Oznacza to większe poczucie bezpieczeństwa zarówno dla instytucji wdrażających i zarządzających, jak i daje większą swobodę samym beneficjentom. Obowiązywać będzie również w Funduszu Spójności (oznacza to skrócenie okresu realizacyjnego).

8. Co to jest Wykres Gantta?
     
Wykres Gantta jest graficznym sposobem planowania i kontroli. Planowanie i koordynowanie przebiegu różnych czynności w przekroju czasowym odgrywa istotną rolę w tworzeniu i funkcjonowaniu organizacji. Wykresy Gantta służą do planowania działań wielopodmiotowych zarówno zespołowych, jak i grupowych. Przedstawiają następstwo kolejnych zdarzeń, uwzględniając również zadania wykonywane równolegle. Dzięki tej technice można także kontrolować realizację zaplanowanego przedsięwzięcia. Często wykorzystywany jest w procesie realizacji projektów, ułatwia bowiem planowanie i realizację zakładanych działań, jak również stanowi istotne narzędzie do kontroli ich przebiegu.

9. Co powinna zawierać umowa partnerska?
     
Projekty realizowane są w partnerstwie ponieważ razem łatwiej jest wypracować porozumienie na rzecz rozwoju lokalnego, podjąć bardziej komplementarne działania, szerzej spojrzeć na rozwiązywany problem, wymienić doświadczenia itp. Podstawa podziału zadań partnerów musi zostać uwzględniona w umowie partnerskiej.
Umowa partnerska przede wszystkim powinna zawierać następujące elementy:
• cel partnerstwa – realizacja danego projektu
• obowiązki partnera wiodącego
• zadania i obowiązki partnerów
• plan finansowy uwzględniający podział środków
• zasady zarządzania finansowego
• zasady komunikacji i przepływu informacji
• zasady podejmowania decyzji
• zasady monitorowania i kontroli projektu

10. Co to są koszty kwalifikowane i niekwalifikowalne?
     
Koszty kwalifikowane to takie, które są uzasadnione związku z realizacją projektu, są zawarte w budżecie, są zgodne z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków, zostały poniesione po podpisaniu umowy o dofinansowanie, są udokumentowane.
Koszty niekwalifikowane to koszty dotyczące pokrycia takich kosztów jak odsetki, pożyczki, zakup nieruchomości gruntu itp., są nieuzasadnione, są niezgodne z wytycznymi, albo też stanowią koszty kwalifikowane ale zostały nieudokumentowane, lub zostały poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

11. Kto wchodzi w skład zespołu zarządzającego projektem (skład, zasady komunikacji i podejmowania decyzji)?
     
W skład zespołu zarządzającego projektem wchodzą przykładowo koordynator/ka, ekspert/ka merytoryczny/a, księgowy/a, asystent/ka organizacyjny/a, doradca, specjalista/ka. ds. promocji, szkoleń. Zespół nie powinien być bardzo rozbudowany, z reguły jego skład stanowi 3-5 osób. Są to wszystkie osoby, które mają wpływ na realizację projektu i podejmują decyzje odnośnie jego realizacji zależnie od rodzaju projektu i nacisku na poszczególne działania.
Komunikacja w zespole projektowym powinna odbywać się przez cały czas realizacji projektu. Lepszej komunikacji mogą służyć:
- spotkania zespołu
- wybrane drogi komunikacji, np.: skype, komunikator internetowy
Ważne jest by został dobrany odpowiedni kanał do trybu pracy oraz by kanałów komunikacji nie było zbyt wiele, bo to powoduje zakłócenia w przepływie informacji.
Zasady podejmowania decyzji zależą od praktyki stosowanej w danej instytucji oraz kompetencji koordynatora/ki i zakresu obowiązków poszczególnych członków zespołu projektowego. Istotne decyzje podejmuje koordynator/ka projektu po konsultacjach z zespołem projektu, w zależności od wagi decyzji i zarządem instytucji.

12. Jakie są kryteria oceny projektów w ramach PO Kapitał Ludzki?
     
W ramach PO ˝Kapitał ludzki˝ stosowane są następujące rodzaje kryteriów:
1) kryteria ogólne, obowiązujące dla wszystkich priorytetów, działań i poddziałań PO KL przez cały okres programowania:
2) kryteria formalne - dotyczące wszystkich rodzajów projektów i weryfikowane na etapie oceny formalnej, dotyczące zagadnień związanych ze spełnieniem wymogów rejestracyjnych oraz wypełnieniem wniosku o dofinansowanie zgodnie z ogólnie przyjętymi dla PO KL zasadami,
3) kryteria merytoryczne - dotyczące wszystkich rodzajów projektów i weryfikowane na etapie oceny merytorycznej, dotyczące ogólnych zasad odnoszących się do treści wniosku, wiarygodności i zdolności projektodawcy do podjęcia realizacji projektu oraz zasad finansowania projektów w ramach PO KL,
4) kryteria horyzontalne - mające charakter przekrojowy, zatwierdzane przez komitet monitorujący w toku realizacji programu w związku z koniecznością zapewnienia realizacji strategicznych celów na poziomie całego PO KL;
5) kryteria szczegółowe, o ile zostały określone, mają zastosowanie do poszczególnych priorytetów i działań PO KL poprzez umieszczenie we właściwym planie działania, który jest dokumentem rocznym; kryteria szczegółowe dzielą się na:
6) kryteria dostępu, które są obowiązkowe dla wszystkich wnioskodawców i podlegają weryfikacji podczas oceny formalnej wniosku (projekty konkursowe, które nie spełniają kryteriów dostępu, są odrzucane, zaś systemowe - przekazywane do poprawy); kryteria dostępu mogą dotyczyć np.: wnioskodawcy, grup docelowych, obszaru realizacji projektu, poziomu wymaganego wkładu własnego itp.,
7) kryteria strategiczne, które obowiązują jedynie w odniesieniu do projektów konkursowych i dotyczą preferowania pewnych typów projektów, szczególnie istotnych z punktu widzenia potrzeb danego regionu, co w praktyce oznacza przyznanie spełniającym je wnioskom premii punktowej w trakcie oceny merytorycznej.

13. Kto to jest beneficjent i beneficjent ostateczny?
     
Pojęcia beneficjent i beneficjent ostateczny bywają dość często mylone.
Beneficjent/ projektodawca to jednostka składająca wniosek do instytucji wdrażającej o dofinansowanie realizacji projektu. W przypadku EFS uprawnionymi beneficjentami są między innymi: publiczne służby zatrudnienia, instytucje szkoleniowe, ochotnicze hufce pracy, organizacje związków zawodowych, organizacje bezrobotnych, organizacje pracodawców, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, jednostki naukowe.
Beneficjent ostateczny / uczestnik / klient projektu / grupa docelowa to osoba, instytucja lub też grupa społeczna, która bezpośrednio korzysta z efektów, rezultatów czyli dobrodziejstw projektów. Grono potencjalnych i rzeczywistych ostatecznych beneficjentów jest bardzo szerokie, tak jak szeroki jest zakres problemów rozwiązywanych za pomocą projektów europejskich.
Należy pamiętać aby zgodnie z polityką równych szans UE pokazać, że zapewniamy również dostęp do naszej oferty „grupom słabym’’ czyli osobom narażonym (z różnych powodów) na wykluczenie społeczne np. osobom zamieszkującym tereny wiejskie czy też niepełnosprawnym. Ważnym faktem jest wykazanie w projekcie ,że nasza zakładana grupa beneficjentów jest realna do osiągnięcia a także jakie metody, techniki i narzędzia zostaną użyte, by zapewnić zakładaną frekwencją beneficjentów.

 

14. W jaki sposób powinno określać się cele w projekcie?
     
Celem w projekcie nazywamy pozytywny stan, którego osiągnięcie jest głównym lub jednym z zadań projektu. Ten pożądany pozytywny stan określamy przekształcając problem / brak znajdujący się po stronie grupy docelowej w projektowany stan pozytywny.
Dobrze sformułowany cel odpowiada zasadzie SMART: tj:
S – Specific – KONKRETNY
M – Measurable – MIERZALNY
A – Actionable – PRZEKŁADALNY NA DZIAŁANIA
R – Realistic – REALNY
T – Tibled – UJĘTY W RAMY CZASOWE
W efekcie cel to opis konkretnego stanu, który ma nastąpić w dłuższej perspektywie czasowej ale jest realny, osiągalny.

15. Co to jest ewaluacja projektu?
     
Ewaluacja (1) to proces, który polega na badaniu przyczyn rozbieżności między zaplanowanymi rezultatami a rzeczywistymi
Ewaluacja (2) - osąd wartości interwencji publicznej dokonany przy uwzględnieniu kryteriów i standardów (np. skuteczności, efektywności, trafności i trwałości). Osąd dotyczy zwykle potrzeb jakie muszą być zaspokojone w wyniku interwencji oraz wyprodukowanych efektów. Ewaluacja oparta jest na specjalnie w tym celu zebranych i zinterpretowanych informacjach.
Typy ewaluacji:
Ze względu na funkcję
 ewaluacja formatywna (dostarcza informacji, które posłużą w procesie doskonalenia programu (podejście zorientowane na proces)sumatywna (podsumowanie wyników kluczowych aspektów programu, np. aby ustalić czy cele i priorytety są realizowane (podejście wynikowe)Ze względu na perspektywę przeprowadzenia ewaluacji: ewaluacja wewnętrzna (przeprowadzana przez realizatorów zadania) oraz zewnętrzna.
Ze względu na zakres: ewaluacja całościowa, tematyczna (np. procesu szkoleniowego realizowanego w projekcie), wybranego aspektu (cześć szkoleń np. wyjazdowych).
 ewaluacja ex-ante (dotyczy początkowego okresu „życia” programu/projektu tj. etapu propozycji, pomysłu; w dokumentach polskich nazywana jest też oceną wstępną lub szacunkową.interim (dotyczy już realizowanego programu/projektu, dokonywana jest w trakcie realizacji, najczęściej w połowie okresu, w dokumentach polskich jest też nazywana oceną pośrednią lub w połowie okresu realizacji)
 ex post (dotyczy zrealizowanego programu/projektu, dokonywana bezpośrednio po jego zakończeniu lub częściej w pewnym okresie po jego zakończeniu)
 

16. Co to są rezultaty projektu?
     

Rezultaty projektu to mierzalne, policzalne „efekty” realizacji projektu – skutki zewnętrzne, jakie projekt wywołuje w środowisku w jakim jest realizowany. W projektach dotyczących rozwoju zasobów ludzkich rezultaty podzielimy na „twarde” i „miękkie”. 

Przez rezultaty „twarde” rozumiemy jasno definiowalne, policzalne rezultaty, które osiągnął beneficjent ostateczny. „Twarde” efekty są łatwo rozpoznawalne i mierzalne. Rezultaty „twarde” wskazują tylko na wykonanie harmonogramu i działań projektu.
 
Dla odróżnienia rezultaty miękkie to korzyści, które trudniej zmierzyć, choć Projektodawca wykorzystuje - podobnie jak w przypadku rezultatów twardych, narzędzia pomiaru. Rezultaty miękkie dotyczą zmiany postaw, rozwoju umiejętności, wzrostu świadomości, nabycia kwalifikacji. W formularzu wniosku należy opisać zarówno rezultaty twarde, jak również miękkie (jakościowe). Rezultaty miękkie można mierzyć za pomocą: ankiet, testów, kwestionariuszy, rozmów z psychologiem, wywiadów

17. Co to są koszty pośrednie w PO KL i co można do nich zaliczyć?
     

Koszty pośrednie stanowią koszty związane z obsługą techniczną projektu, których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnego zadania realizowanego w ramach projektu. Katalog kosztów pośrednich jest zamknięty i zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, może obejmować wyłącznie następujące koszty administracyjne:

• koszty zarządu (tj. koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu np. kierownik jednostki);
• koszty personelu obsługowego (tj. koszty wynagrodzenia osób, które nie są przypisane bezpośrednio do projektu, zajmujące się bieżącą obsługą jednostki jako podmiotu gospodarczego, dla których realizacja projektu powoduje wzrost nakładów pracy w związku ze wzrostem ilości operacji gospodarczych dokonywanych przez jednostkę np. pracownik kadr, pracownik sekretariatu, pracownik kancelarii);
• koszty obsługi księgowej (tj. koszty wynagrodzenia głównego księgowego lub innych osób księgujących wydatki; w przypadku zlecenia prowadzenia obsługi księgowej biuru rachunkowemu – koszty usługi);
• koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych (np. długopisów, papieru, teczek, toneru do drukarek, płyt CD, dyskietek) nie związanych bezpośrednio z realizacją zadań w projekcie;
• usługi pocztowe, telefoniczne, telegraficzne, teleksowe, internetowe, kurierskie;
• usługi kserograficzne;
• opłaty za najem powierzchni biurowych lub czynsz;
• opłaty administracyjne za energię elektryczną, cieplną, gazową, wodę, opłaty przesyłowe, odprowadzenie ścieków itp.;
• amortyzacja środków trwałych (np. budynku);
• koszty ubezpieczeń majątkowych;
• koszty ochrony;
• sprzątanie pomieszczeń (w tym środki do utrzymania czystości pomieszczeń, dezynsekcję, dezynfekcję, deratyzację pomieszczeń, itp.).

 


18. Co to jest matryca logiczna projektu i jak ją stworzyć?
     
Matryca logiczna jest skutecznym narzędziem zarówno planowania działań projektowych, jak i późniejszego zarządzania realizacją projektu. W literaturze przedmiotu, jak i w rozwiązaniach praktycznych znajdziemy wiele typów matrycy logicznej. Niezależnie jednak od poszczególnych schematów jej wypełniania zawiera ona zawsze elementy służące:
 - sformułowaniu mierzalnych celów,
 - zdefiniowaniu struktury projektu,
 - przetestowaniu jej wewnętrznej logiki,
 - zdefiniowanie środków i kosztów.
Podstawowym celem każdej matrycy logicznej jest uszczegółowienie i operacjonalizacja pomysłu na projekt.
Matryca logiczna projektu jest kompleksowym sposobem prezentacji treści projektu. Matryca składa się z tabeli, która ma cztery kolumny (logika pionowa) i cztery wiersze (logika pozioma).
Logika pionowa określa, co projekt ma realizować, wyjaśnia związki przyczynowe oraz określa założenia i potencjalne problemy mające wpływ na projekt, ale od niego niezależne. Logika pozioma dotyczy pomiaru skutków projektu oraz zasobów wykorzystanych do jego realizacji za pomocą wskaźników oraz źródeł, o ile są one weryfikowalne.

 

19. Na czym polega metoda zarządzania PCM?
     
W 1992 roku Komisja Europejska zaadoptowała zestaw narzędzi do planowania i zarządzania projektami nazwany Zarządzaniem Cyklem Życia Projektu (ang. Project Cycle Management - PCM). Termin Zarządzania Cyklem Życia Projektu był stosowany do opisywania czynności zarządzania i procedur podejmowania decyzji używanych w trakcie cyklu życia projektu (włączając kluczowe zadania, role, odpowiedzialności, kluczowe dokumenty i opcje decyzyjne).
Stosowanie PCM w trakcie realizacji projektu jest nazywane "zintegrowanym podejściem" do zarządzania cyklem życia projektu. Celem zastosowania tego zestawu było usprawnienie zarządzania projektami i programami współfinansowanymi z UE.
Cykl życia projektu zgodny z PCM składa się z pięciu faz:
1. Programowania – uzgodnienia pomiędzy Unią Europejską, a krajami Dokumentu Strategii Krajowej,
2. Identyfikacji – identyfikowania projektów zgodnych ze strategią,
3. Formułowania – potwierdzenia wykonalności projektów i przygotowania planów projektów,
4. Wdrożenia – dostarczania rezultatów i osiągania celów poprzez zarządzanie dostępnymi zasobami, oraz monitorowanie i raportowanie postępów,
5. Oceny i audytu – oceniania czynności, będących odpowiedzialnością innej strony, oraz wyrażania wniosków, dla użytkowników o ocenianej czynności.

20. Jakie są różnice pomiędzy szkoleniami ogólnymi i specjalistycznymi jako możliwymi narzędziami wsparcia BO w ramach projektu?
     
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. przez szkolenie specjalistyczne – należy rozumieć szkolenie teoretyczne lub praktyczne, prowadzące do zdobycia przez pracownika kwalifikacji zasadniczo i bezpośrednio przydatnych na obecnym lub przyszłym stanowisku pracy u danego beneficjenta pomocy oraz bezpośrednio powiązanych ze specyfiką prowadzonej przez niego działalności, których nie będzie mógł wykorzystać lub też będzie mógł wykorzystać w ograniczonym stopniu u innych pracodawców lub na innych polach działalności zawodowej.
Szkolenie ogólne będą to szkolenia teoretyczne lub praktyczne, prowadzące do zdobycia przez pracownika kwalifikacji, które będzie mógł wykorzystać zarówno na obecnym stanowisku pracy u danego beneficjenta pomocy, jak również na przyszłych stanowiskach pracy, u innych pracodawców lub na innych polach działalności zawodowej.

wróć
Ilość odwiedzających osób: 23471
Copyright © 2008, Projekt i wykonanie: Three Colours oraz "MFTP" Web Design Jaromir Brański

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania i możliwości zmiany ustawień cookie znajdziesz w Polityce prywatności